Ärtyneen vatsan ruokavalio.

Täällä sitä ollaan kotosalla lasten kanssa. Koululaisen opetus toteutetaan kotoa käsin ja pienempi saa askarrella nyt ihan vaan kotona. Jos ulkonaliikkumiskielto tulee, niin hypitään kaikki seinille. Nyt sentään pääsee lasten kanssa ulkoilemaan.

En halua blogissa höpistä ainoastaan koronaan liittyvistä aiheista, joten julkaisen jatkossakin kaikenlaisia juttuja. Tänään haluaisin puhua IBS:stä ja ruokavaliostani silloin kun vatsa on todella ärtynyt.

Kun vatsani voi hyvin, voin syödä mitä vain. Tietyt ruoat aiheuttavat toki närästystä (pizzat ja hampurilaiset esim.), mutta voin syödä suht huoletta muun perheen kanssa samaa ruokaa ja jopa niitä pizzojakin, kunhan vain Rennietä on kaapissa.

Kuitenkin välillä tulee hetkiä, kun en enää tiedä mitä hiivattia uskallan syödä. Kaikki tuntuu aiheuttavan vatsakipua, poltetta, närästystä, turvotusta. Olo on epätoivoinen ja kiukuttaa. Ei auta kuin laittaa oma ruokavalio hetkeksi uusiksi ja annettava vatsan rauhoittua.

Ja vähän aikaa sitten tuli taas aika tälle, kun myynti-/muuttostressi iski päälle. Oli pakko vaihtaa perheen perusruoat omalla kohdalla pieniin annoksiin ja helposti sulaviin ruokiin hetkeksi.

Mitä sitten yleensä löytyy ruokalistaltani, kun tilanne on vaikea?

Riisiä, kaiken kanssa voi laittaa riisiä.

Kesäkurpitsaa, tosi hyvää paistettuna ja riisiin sekoitettuna.

Halloumia, paistettuna tosi kiva lisä riisin ja kesäkurpitsan kylkeen.

Salaattia, ilman kurkkua!

Kypsennettyjä kasviksia.

Kanaa, mieluiten ilman mausteista marinadia.

Katkarapuja, käyvät kivasti risottoon ja salaattiin.

Fetajuustoa, kiva lisä salaattiin.

Kananmunia, keitettynä tai paistettuna.

Kaurapuuroa, pieninä annoksina, voilla ja sokerilla.

Kauraleipää, gluteeniton kaurasydän yllätti positiivisesti! (Löytyy pakkasesta.)

Kamomillateetä, hyvä kaikkeen. Olen vannoutunut teenjuoja ja siirryn monesti tämän lipittämiseen kun vatsa on pahasti ärtynyt.

Piparminttuteetä, myös vatsakipuiselle hyvä.

Tortillat, jotka ovat salaattien ja riisimössöjen lisäksi oiva ruoka. Sisälle kanaa, cheddarjuustokastiketta, salaattia, tomaattia, halloumia. Vähän perustortillaa kuivempi, koska mausteiset kastikkeet ovat vatsalle liikaa, mutta vallan makoisaa!

Toki välillä syön pieniä annoksia samaa ruokaa muiden kanssa tai otan sen osan omalle lautaselle, jonka olen ajatellut itselleni sopivan. Aina en vaan jaksa väsätä itselleni täysin omaa ruokaa, joskus tosin saan kärsiä siitä. Eehehe.

IMG_20200224_184157_936

Nämä ovat minun listallani. Se ei ikävä kyllä tarkoita sitä, että ne kävisivät sinulle. Ja tämähän se yksi kököistä asioista onkin! Se mikä käy omalle vatsalle, selviää vain kokeilemalla. Eikä itseasiassa itsellänikään aina toimi kaikki. Tällä kertaa vatsani ei esimerkiksi kestänyt tonnikalaa, vaikka joskus se on käynyt.

Kunhan vatsan on saanut rauhoittumaan, voi taas palata syömään muiden kanssa samaa ruokaa! Tällä hetkellä pahimmista kivuista on esimerkiksi jo päästy (kop, kop puuta) ja uskallan syödä pääasiassa toisten kanssa samaa ruokaa.

2 thoughts on “Ärtyneen vatsan ruokavalio.

  1. Huomasin itse vuosien jälkee tutkimuksen, et salaatti ei käykää kaikille ibsiläisille. 🙈 Selittyki moni kipuilu sillä. Käykö siulle kermaviili? Käytän ite kermaviilidippiä tortilloihin 👍

    Like

    1. Mulle käy salaatinlehdet mun mielestä ihan hyvin, mut kurkku on ehdoton eiei, samoin paprika. 😀 Kermaviili kai käy, perus viilejä vetelen. Mutta noi tortillat tolla juustokastikkeella on mun herkkua. 😛

      Liked by 1 person

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s